Thursday, May 13, 2021

[Bicara Chenta] Saya Nak Pusing Dunia Lepas Habis Belajar

 

Cik Chenta, saya baru berumur 19 tahun, masih belajar dan saya ada impian yang lepas habis belajar nanti saya nak pusing satu dunia. Pada pandangan  Cik Chenta,  apa yang patut saya buat?


Cik Chenta Jawab : 

Nak Pusing Dunia Lepas Habis Belajar

hai adik, Cik Chenta cuba bagi pandangan bagi soklan adik ni ye. 

1. Dana/ Wang

persoalan yang menjadi keutamaan ialah WANG atau DANA. nak melancong memerlukan duit. jadi mulakan dengan kumpul dana. masa zaman belajar ni zaman yang okey kalau kita cuba cuba kumpul duit semampu kita.  macam mana? ada macam-macam cara. 

mungkin boleh asingkan sikit-sikit  duit belanja bulanan using tabung travel. atau mungkin boleh buat kerja-kerja freelance atau part time untuk penuhkan tabung tersebut. 

2.  Kerja Yang Selalu Travel 

ini saranan Cik Chenta, kalau minat travel, mungkin dari sekarang ni boleh intai-intai kerja kerja yang memerlukan korang untuk travel. kalau kita bekerja yang memerlukan travel ni mcm jimat. bayangkan kalau kita pergi outstation, sambil kita buat kerja sambil tu la kita jalan jalan. dan selalunya masa outstation, company akan sponsor hotel dan beberapa elaun akan diberikan. haaa.. kan jimat. 

mungkin ini dulu cadangan dari Cik Chenta. terima kasih


No comments:

Post a Comment