Tuesday, August 31, 2021

Aku Tak Pandai Berdikari

 

 
 
Berdikari?? sesuatu yang kerap aku dengar akhir-akhir ini.. terlalu ramai yang ucapkan pada aku. 

"Berdikari.. belajar buat semua sendiri.. ko kena sayang diri kau kalau orang lain tak sayang kau.. " 

aku tak mampu berdikari ke? entah la.. mungkin aku selesa berkongsi dengan orang-orang yang rapat dengan aku. to share my thoughts.. to share my stories.. but kadang-kadang benda macam ni orang salah anggap. aku tak salahkan diorang pun. ye lah diri aku.. x semua faham. aku kadang-kadang pon x faham diri sendiri. 

mungkin juga aku ade tunjuk sisi manja aku.. mungkin juga aku ada tunjuk sisi mengada aku.. mungkin juga aku ada tunjuk sisi kebergantungan aku pada mereka sehingga mereka datang dengan konklusi begitu. hak mereka. 

aku tak pandai berdikari.. kalau itu berkaitan dengan kesihatan.. WHY ? sebabnya.. kalau ikutkan aku ni bukan la jenis pandai makan ubat.. lagi lagi ubat pil tu.. xreti nak telan. so, kalau x makan ubat, why nak pergi jumpa doktor kan? jumpa doktor .. tahu penyakit tapi x rawat.. pon x guna juga kan? aku selagi mana aku mampu tahan.. aku cuba tahan sakit tu.. orang kata... rasa nak mati baru la terhegeh cari ubat.. jumpa doktor. 

one thing, aku sejenis cepat down bila tahu aku sakit. selain tahu aku demam n selsema. masa dapat tahu aku low blood pressure.. balik dari klinik terus rebah.. termenung mengenang sakit yang kita hadapi.. bila dapat tahu ada asma.. badan rasa lemah.. tak lama kemudian episod episod serangan asma pon datang.. bila doktor bgtau aku mungkin kena buat rawatan ECHO & Cardiac Assessment baru baru ni.. aku menangis sendiri.. kaki lemah je rasa.. masa tunggu kawan pickup pon terduduk kat ruang legar. betul la tu.. mindset.. mindset aku jd lemah bila aku tahu aku sakit. errmmm.. 

bab yang lain rasanya aku a bit neutral... aku boleh buat sendiri.. cuma kadang-kadang aku tak x berapa gemar. jujurnya.. aku tak suka keluar seorang. bosan.. sunyi.. jadi untuk keluar seorang tu macam sesuatu yang aku tak berapa akan buat. i love to talk, i love to share.. ko jalan jalan.. tanya pendapat.. tanya tu.. tanya ini.. borak itu.. ini.. kan seronok.. dari jalan menonong and tenung itu ini.. buy yeah.. personality kita mungkin tak sama. and its up to you to say whatever. 

No comments:

Post a Comment